کودک و اسباب بازی

کودک و اسباب بازی

نقش اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

اسباب بازی چه نقشی در تربیت کودک دارد؟ حدوداً 3 سال پیش بود که برای دیدن یکی از دوستانم به منزلش رفتم. مدت ها بود او را ندیده بودم.

او در این مدت صاحب یک دختر شده بود. من اولین بار بود که ندا خانم4 ساله را می دیدم. همسر دوست من یک کارمند ساده بود که برای تامین دخل و خرجش اغلب اضافه کاری می کرد و اون شب هم سر کار بود.

آنها یک خانه ی ساده ی کارمندی داشتند و 5 سالی می شد که زندگی مشترکشان را شروع کرده بودند.من و دوستم آنقدر حرف داشتیم که به محض رسیدنم شروع به صحبت کردیم.

 

یک داستان واقعی درباره اساب بازی کودک

ندا کوچولو که تنها بود تعدادي از اسباب بازي هايش را آورد و جلوی ما مشغول بازی شد.

دوست من با دیدن این صحنه اخمی کرد و با اشاره به او گفت : برو تو اتاقت بازي كن !اسباب بازی هاتو نیاری بیرون! کودک یک نگاهی به مادرش و بعد من کرد و با اکراه و چهره ای درهم بلند شد که به طرف اتاقش برود.

خیلی دلم برایش سوخت. معلوم بود مدت زیادی تنها بوده و حالا که مهمان دارند. دوست دارد هم کنار مهمان باشد هم بازی کند و از نظر من این اصلاً اشکالی نداشت.  اما دخالت من باعث می شد دوست من در ارتباط با دخترش دچار مشکل شود.

به همین خاطر فكري به ذهنم رسيد.  به دوستم گفتم : “تا شما یک چایی بیاری من هدیه ی ندا جون رو توی اتاقش بهش می دم” .

به اتفاق ندا و کیسه ی هدیه به طرف اتاقش رفتیم. همین که وارد اتاق شدم لحظه ای بهتم زد .

متوجه نشدم چند دقیقه مبهوت مانده بودم که ندا کیسه را از دستم گرفت و من به خودم آمدم. می خواستم بگم نه بازش نکن…آبروم میره که دیر شده بود.

اون داشت عروسک باربی چینی که براش خریده بودم رو از جعبه اش در می آورد.به هر حال کار از کار گذشته بود.

دنیایی از اسباب بازی

دوباره مشغول دیدن اتاق شدم. یک تخت و کمد صورتی رنگ زیبا که معلوم بود قیمت زیادی دارد و سه ردیف قفسه بالای هم که پر بود از انواع اسباب بازی های برقی و غیر برقی که همشون خارجی و به قول اهل مد ها ، برند بودند.

تازه فقط اینا نبود. بالا و داخل کمد هم پر بود از انواع عروسک های پولیشی و غیر پولیشی که در این تعداد و  ابعاد و اندازه ها  من تا آن روز فقط در عروسک فروشی دیده بودم.

اساب بازی فروشی! 

نکته عجیب ماجرا اینجا بود که بیش از 80 درصد این اسباب بازی ها در جعبه بود و معلوم بود که هنوز باز نشده اند.

موقع چای خوردن متوجه شدم همسردوستم آنقدر در مقابل فرزندشان از خود ضعف نشان داده که قدرت نه گفتن به او را ندارد و برای خوشحالی کودکش هر چه مي بيند و مي خواهد براي او مي خرد و به همين خاطر مدام مقروض است و بايد اضافه كاري كند و به اين مساله افتخار هم مي كند.

از طرفي  دوست من كه با این كار همسرش مخالف است و اصولا اهل بريز و بپاش که نیست هیچ، اهل نگه داشتن هر چیزی برای روز مبداست، از ترس خراب شدن اسباب بازی های گران قیمت و این فکر که« بزار بزرگتر بشه بهش میدم که خرابش نکنه»، به کودکش اجازه ی بازی با اسباب بازی هایی که مسلما با گریه و خواهش فراوان خریداری شده را نمی دهد و ندا کوچولوی ما با داشتن یک اتاق اسباب بازی نه تنها خوشحال نیست بلکه همیشه در حسرت داشتن اسباب بازی جدیداست که شاید بتواند با آن بازی کند.

 

چنین والدینی کمیاب نیستند

به نظر شما چه تعداد از این پدر و مادر ها دور برمان وجود دارند؟ والدینی که به گمان محبت کردن به فرزندشان هم به خود ظلم می کنند و هم به کودک.

اگر این کودک تعدادی اسباب بازی ساده و در حد توان مالی خانواده داشت اما می توانست هر وقت و به هر مقدار با هر کدام بازی و یا حتی آنها را خراب کند، شاد تر نبود؟ آیا این تعداد اسباب بازی گران قیمت که اگر پشت ویترین می ماند با بودنش در اتاق او فرقی ندارد؟

حکایت خانواده دوست من مانند شخصی بود که بر روی کوهی از گنج نشسته و نان خالی و آب می خورد. این شخص نه خودش از گنجی که دارد لذت می برد نه به دیگران این فرصت را می دهد که از آن لذت ببرند. او در عین ثروتمندی بسیار فقیر است.

اثرات بازی در رشد شخصیت کودکان

بازی برای کودک فقط یک فعالیت سرگرم کننده نیست. شخصیت کودک از طریق بازی رشد کرده و او با کسب مهارت های مختلف برای زندگی فردی و اجتماعی خود،از این طریق آماده می شود.

کودک در بازی باید شرایطی را داشته باشد که به کشف و بروز خلاقیت هایش منجر شود.

خرید اسباب بازی هایی که کودک بتواند با باز و بسته کردن و خراب کردن آنها به درون آن راه پیدا کرده و خودش جزئیات آن را کشف کند بهترین اسباب بازی است.

 

 

چرا بازی و اسباب بازی مهم هستند؟

برخی از والدین با تصور اینکه به کودک خود لطف کرده و یا به این شکل به او بهای بیشتری می دهند ، اسباب بازی هایی را برای کودک تهیه می کنند که به دلیل گران بودن، فرصت های کشف و شهود از آنها گرفته می شود.

اسباب بازی باید نیروی ذهنی و جسمی کودک را تقویت کند و به او احساس خوب شادی، هیجان و چالاکی دهد.
اسباب بازی اگر درست انتخاب شود، باعث رشد شخصیت کودک می گردد. همچنین موجب برقراری ارتباط موثری بین کودک و والدینش نیز خواهد گردید.

اسباب بازی به عنوان دارو

بازی و اسباب بازی آنقدر دارای اهمیت می باشد که برخی از روانپزشکان و پزشکان کودک از آن برای درمان یا تسهیل دوره ی درمانی کودکان استفاده می کنند.  به همین دلیل است که پژوهشگران آن را ( تفکر کودک ) می نامند.

زیرا کودک هنگام بازی هر آنچه در درون خود داشته باشد بدون هیچ سانسوری بیان می کند. و بزرگسالان از این طریق به راحتی می توانند به ترس، علایق، عصبانیت، شادی، عشق و نفرت کودک پی ببرد.

و در موارد لازم برای اصلاح یا درمان آن پیش وقوع عوارض جبران ناپذیر، اقدامات لازم انجام دهند.

اهمیت بازی و انتخاب اسباب بازی مناسب از این جهت حایز اهمیت ویژه است که اگر درست انتخاب شود با تشویق کودک به فکر کردن و یافتن راه کار های مناسب، باعث رشد ذهنی و قدرت تحلیل و حل مسایل در شرایط خاص می گردد و این مهارت در بزرگسالی  نیز با او همراه خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر، مقاله بازی برای کودکان – از تولد تا پایان هفت سالگی را مطالعه کنید 

 

با کمک کودک اسباب بازی بسازیم 

اسباب بازی باید این قابلیت را داشته باشد که کودک بدون دغدغه و نگرانی اجزای آن را از هم باز کرده و دوباره وصل کند. و در این مسیر چیزهای لازم را فرا بگیرد. یکی از بهترین روش ها که پدران ما بیشتر از آن استفاده می کردند ساختن اسباب بازی توسط خودشان بود.

با استفاده از ظروف بازیافتی، پارچه های غیر قابل استفاده، اسباب بازی هایی که خراب شده و اجزای آن جدا می باشند. کمی چسب و رنگ و حوصله  و وقت می توانید با کودکتان اسباب بازی هایی بسازید که چند برابر زمانی که برای بازی با ماشین و عروسک های گران قیمت وقت صرف می کند. او با آنها سرگرم شده و از اینکه خودش آنها را ساخته احساس شادی و اعتماد به نفس بالایی به دست می آورد. این امر در مسیر رشد جسمی و ذهنی او بسیار مفید می باشد.

بخشی از تاثیرات اسباب بازی که  خود کودک می سازد بر رشد جسمی و ذهنی او  :

1 منجر به رشد ذهنی کودک می شود

2 مهارت استفاده از ابزار در کودک افزایش می یابد

3 اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد

4 باعث حس شادمانی و خوشی در او می گردد

5 موجب بروز خلاقیت در کودک می شود

6 چون خودش آنرا ساخته به نگهداری آن اهمیت می دهد . این مسئله باعث  ایجاد یا تقویت روحیه ی ارزش گذاری در او می گردد

7 در برخی موارد دقت و توجه کودک برای ساخت بازی مورد علاقه اش منجر به درمان برخی از حالات و روحیات منفی کودک می شود. مشکلاتی مانند عدم تمرکز، نبود هماهنگی چشم و دست، نداشتن اعتماد به نفس، ترس از دست زدن به برخی از اشیاء، استفاده از ابزارو گوشه گیری او می گردد

8 ساخت اسباب بازی اگر با همکاری والدین انجام شود، منجر به تقویت روحیه ی اجتماعی و همکاری در کودک و همچنین ایجاد یک ارتباط خوب و موثر بین والدین و کودک می گردد.

اسباب بازی  های مناسب و جذابی که می توانیم با کمک کودک بسازیم

1 عروسک های پارچه ای

2 ماشین یا هلی کوپتر با بطری های بازیافتی و اسباب بازی های خراب شده

3 ظروف خمیری ( این خمیر می تواند خمیر های بازی متداول یا خمیر وسط نان باکت باشد. اگر از خمیر نان استفاده می کنید کمی رنگ خوراکی به آن بزنید تا کودک را بیشتر جذب کند)

4 ساخت ابزار موسیقی با استفاده از بطری های کوچک و حبوبات که داخل آن می ریزید. یا قوطی هایی که به دو طرف آن نخ و دکمه ای وصل می کنید که با چرخاندن آن صدا تولید می شود. ( با مراجعه به سایت و کتاب های مرتبط و کمی خلاقیت می توانیم چیز های متنوع و جذابی بسازیم)

5 کاشت گل در گلدان و تزئین گلدان با سلیقه و نظر کودک. ( ویدیو ی خاک بازی و گل بازی را ببینید)

6- تبدیل لباس های کهنه ی کودک به لباسی جدید. با استفاده از تصاویر کارتونی که دوست دارد یا تکه پارچه هایی که به سلیقه یخودش روی لباس می چسباندو……

در صورت تمايل، تصویر اسباب بازی هایی که با كودكتان ساخته اید

را به آدرس : abazarifariba@gmail.com  ارسال نماييد.

#مراقب _كودكي_كودكمان _باشيم.

ویدیوهای آموزشی ما را در کانال آپارات فرزند فردا دنبال کنید

اسکرول به بالا