فواید خاک بازی برای کودک

فواید خاک بازی برای کودک

طي بررسی هاي اخير، پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند که خاک بازی و گل بازي ، ماده اي به نام سروتونین در مغز  كودك ترشح مي كند  كه بر رفتار، حافظه، یادگیری، اشتها وخواب كودك تاثير مثبتي مي گذارد .

حتي دانشمندان تاثير بازي با خاك را  مشابه تاثیر داروهای ضد افسردگی اعلام نموده اند. جهت  كسب اطلاعات بيشتر  در اين زمينه مقالات  تخصصي سايت را دنبال كنيد.

خاک بازی و سلامتی کودکان

محققان معتقدند که خاک بازی می تواند تاثیر زیادی برای سلامتی کودکان داشته باشد. در مطالعه ای که در 14 اکتبر در مجله Science Advances منتشر شد. محققان از فنلاند تلاش کردند تا چگونگی تأثیر عناصر طبیعی در زمین های بازی را بر سیستم ایمنی بدن و میکروبیوم ها بررسی کنند.

آنها 75 کودک را در 10 مرکز مراقبت روزانه در دو شهر فنلاند بررسی کردند. محققان از نیمی کودکان در طبیعت و برخی را در محیط های شهری نگهداری کردند.

محققان قسمت هایی از حیاط های ماسه بازی را با کف جنگل و خاکشیر، همراه با گیاهان برای رشد گیاهان یک ساله و بلوک های ذغال سنگ نارس که بچه ها می توانند در آن بازی کنند و از آن بالا بروند، پوشاندند.

کودکان طی مطالعه 28 روزه هر روز به طور متوسط 90 دقیقه در خارج از منزل فقط خود را سپری می کردند. پس از آن محققان پوست کودکان را بررسی کرده و خون آنها را آزمایش کردند.

 

اهمیت بازی در دنیای امروز

در دنیای مدرن امروزی و با توجه به پیشرفت فناوری، اکثر کودکان بیشتر وقت خودشان را پای تلویزیون می گذرانند . به این ترتیب آنها زمان کمتری را صرف فضاهای باز می کنند. یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که فقط نیمی از کودکان امروزی در خارج از خانه بازی می کنند. این وضعیت منجر به کمبود ویتامین D در کودکان می شود.

خاک بازی در فضای باز همراه با ورزش به کودکان در تمرین مهارت های حرکتی، ساخت استخوان های محکم و سوختن انرژی کمک می کند.  کاوش در خارج از خانه به کودکان این آزادی را می دهد که کنجکاوی خود را انجام دهند. همچنین  مهارت های حل مسئله را یادبگیرند. انجام فعالیت های عملی مانند باغبانی به ذهن کودکان این فرصت را می دهد تا مفاهیمی درباره علم، مسئولیت، حفاظت و تغذیه را کشف کنند.

این مزایا می تواند به کاهش استرس در کودکان کمک کند و حتی باعث خوشحالی و آرامش بچه ها شود. ببازی در گل و لای می تواند به نفع رشد حسی، پیشرفت خلاقیت و حتی سیستم ایمنی بدن کودکان شود.

#مراقب_كودكي_كودكمان__باشيم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا