تنبیه یا تشویق کودک

تنبیه یا تشویق کودک

 چرا تشویق کودک ، مؤثرتر از تنبیه کودکان است؟

تنبیه یا تشویق، مسئله این است! بسیاری از متخصصان تربیت کودک، والدین را راهنمایی می کنند تا سعی کنند رفتارهای بد کودک را نادیده بگیرند و به رفتارهای خوب او پاداش دهند.

همانطور که بیشتر پدر و مادرها می دانند، گفتن این حرف گاهی اوقات ساده تر از انجام آن است.

در واقع، رفتار بد کودک ممکن است آزاردهنده تر از آن باشد که عکس العملی در مقابل آن نشان ندهیم و آن را نادیده بگیریم . در چنین شرایطی، تنبیه کردن الزامی می شود.( خواندن سه مقاله دیگر در این مورد را از دست ندهید)

تنبیه کودک آری یا نه؟-بخش اول    
  تنبیه کودک آری یا نه؟بخش دوم
تنبیه کودک آری یا نه ؟بخش سوم

این موضوع قابل درک است که بعضی از والدین ممکن است مخالف نادیده گرفتن رفتارهای بد کودک باشند. چرا که آنها خود را مسئول تصحیح رفتارهای غلط  کودک خود می دانند.

نادیده گرفتن، ممکن است بی اهمیتی و یا باج دادن به نظر برسد. و این یعنی ضعف در انجام  وظیفه به عنوان پدر و مادر.

تنبیه و تشویق کودک از نظر علمی

بیشتر متخصصان، از جمله مشاوران خانواده عقیده دارند که تشویق مؤثرتر از تنبیه است. دانشمندان علوم اعصاب  در هلند نیز این موضوع را با دلایل علمی، اثبات کرده اند.

آنها روی کودکان 8/9 ساله و 11/12 کار کردند. در پژوهش هایشان، فرصت یادگیری برخی از وظایف اساسی را با استفاده از بازخورد مثبت، “تشویق” یا بازخورد منفی و “تنبیه” فراهم کردند.

برای هر گروه سنی، یک تکلیف کامپیوتری در نظر گرفته شد تا قوانین را کشف کنند. وقتی که توسط گزینه ها، آنها  قانونی را به درستی حدس می زدند، علامت ” صحیح” به عنوان پاداش روی صفحه نمایش ظاهر می شد. اما اگر انتخابشان نشان می داد که به درستی  قانون را نفهمیده اند، علامت ” غلط” به عنوان تنبیه روی صفحه ظاهر می شد.

اجرای مداوم این تمرین نشان داد که عملکرد بچه های کوچک تر به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. زمانی که جواب درست بود، آنها را تشویق می کردند و اگر جواب غلط بود به آنها گفته می شد که باید بیشتر دقت کنند.

اما در مورد بچه های بزرگتر، ثابت شد که درست مثل بزرگسالان 18 تا 25 ساله بودند. یعنی بازخورد منفی نسبت به بازخورد مثبت، افزایش کارایی بیشتری داشت.

عملکرد مغز در کودکان و نوجوانان

از آنجایی که وظایف شناختی در این تحقیق مهم بود، از کودکان و نوجوانان موقع انجام تمرین، اسکن مغزی گرفته شد. تصویر برداری مغز نشان داد که مناطقی از قشر مغز که مسئول کنترل شناختی هستند، در کودکان و نوجوانان عملکرد متفاوتی دارند. این مراکز کنترل مغز در نوجوانان و بزرگسالان، در صورت بازخورد منفی، فعالتر می شوند.

اما در مورد کودکان، هنگام دریافت بازخورد مثبت فعالیت بیشتری دارند. بر این اساس، به نظر می رسد که برای بچه های کوچک تر، بازخورد مثبت، قوی تر باشد. در حالی که برای بچه های بزرگتر، برعکس.

چرا تشویق موثرتر از تنبیه است؟

اگر همانند محققان کمی در مورد آن فکر کنید، متوجه می شوید اطلاعاتی که بیان کننده اشتباه هستند، پیچیده تر از اطلاعات مربوط به رفتار درست است. بنابراین برای کودکان کم سن و سال تر، پردازش اطلاعات مثبت، ساده تراز بازخورد منفی است.

کارشناسان معتقدند ” درس گرفتن از اشتباهات، پیچیده تر از تکرار آنها است. شما باید از خودتان سوال کنید که دقیقا کجای کار اشتباه است و چرا این کار درست نیست.”

یعنی تجزیه و تحلیل بیشتری لازم است تا متوجه شوید که چه کاری اشتباه و کدام کار درست است. ( پیشنهاد می شود مقاله هفت نکته برای منظم کردن کودک را مطالعه کنید)

تفاوت های مغز  کودک و نوجوان

چیزی که هنوز ناشناخته باقی مانده، تغییر در عملکرد مغز و چگونگی آن است.

آیا طی گذار از کودکی به نوجوانی، ارتباطات جدیدی درون یا بین مناطق مغز ایجاد می شود؟

آیا هورمون های مرتبط با بلوغ، در این امر نقش مهمی دارند؟

همانند همه تحقیقات درست، پرسش های جدیدی مطرح می شوند که نتایج تازه ای را نشان می دهد.

نتایج حاکی از آن است که پیش از دوره نوجوانی، تشویق بهتر از تنبیه کار می کنند. بنابراین اکنون می دانید که حداقل تا قبل از نوجوانی، باید پاداش رفتار خوب، بیش از مجازات رفتار بد باشد.

البته وظیفه ای که هنوز باقی مانده است، مهارت کنترل زودرنجی و ناامیدی است تا بتوانیم در مواجهه با رفتارهای آزاردهنده کودک، از آنها چشم پوشی کنیم.

یک توضیح : مطالب این مقاله صرفاً نتیجه یک تحقیق می باشد و مدیر سایت این نتیجه را تایید یا تکذیب نمی کند . لطفا  قبل از هر اقدام ، تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام دهید.

لطفا نظر و تجربیات خودتان در این خصوص  را، در  بخش دیدگاه سایت برای ما بنویسید تا با خوانندگان در میان بگذاریم .

 نویسنده: دکترجی بلسکی Jay Belsky Ph.D

مترجم : حسین مهدیان

بازنگری و نظارت: فریبا اباذری

مقاله به زبان اصلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا